Infertilitet är ett växande problem över hela världen.

Det påverkar var sjätte par och forskare tror att cirka en av var tredje fall handlar om fertilitetsproblem i endast den manliga parten.

Infertilitet kan inte alltid behandlas men mer sperma kan ibland produceras med en hälsosam diet, piller och andra val i förhållande till livsstil.

Vi kommer här gå igenom hur du kan förbättra ditt spermaantal som man. Den snabbaste lösningen för att få mer säd är med hjälp av tillskott. Nedan har vi därför två av de bästa för din sperma på marknaden.

Semenax – Testvinnare

Semenax

Se priset här

  • Virilitet
  • Klimaxintensitet

Detta härliga tillskott har funnits på marknaden i hela 15 år och det är det givetvis en anledning till. Produkten hjälper dig med att stärka virilitet och klimaxintensitet. Det är en helt naturlig produkt som tar din urladdning till sin spets.

Vill du inte att någon ska veta att detta är något du har problem med så kommer den i en väldigt diskret förpackning. Kunderna älskar produkten och tycker verkligen att den gör sitt jobb och att mer sperma kommer ut.

Det är inte bara för dig som har problem med din fertilitet. Du kan också använda dessa om du vill ha en mer effektfull och explosiv orgasm.


 Viaman Volume – Testvinnare

Viaman Volume

Se priset här

  • Ökad produktion av sperma
  • Ökad klimaxintensitet

Den här produkten ökar din produktion av säd vilket ju är otroligt bra för din fertilitet. Speciellt utvecklad till att främja din sperma och spermaproduktion.

Du behöver inte ha ett recept från en läkare för att prova den. Den består nämligen bara av naturliga ingredienser vilket gör att den är helt säker att använda. Är du vegan eller vegetarian är den också för dig. Du kan också använda Viaman om du inte tål gluten.

Kunderna älskar den och säger att sperman kommer sprutandes ut. Fler spermier och en mer intensiv klimax, ja tack!


Vad är manlig infertilitet?

Fertilitet referera till människors möjlighet för att reproducera på ett naturligt sätt.

När det handlar om manlig infertilitet så handlar det givetvis om att mannen har en dålig chans att göra sin kvinnliga partner gravid. Det handlar då ofta om kvaliteten av hans sperma.

Dessa faktorer kan påverka sexuell funktion och spermakvalitet kan påverka fertilitet:

  • Sexlust: Det är något som man kan söka professionell hjälp för eller ta kosttillskott för att förbättra.
  • Erektil dysfunktion: Även känt som impotens, det är när du inte kan få eller hålla erektion.
  • Sperma antalet: Det är en viktig del av säd kvaliteten är antalet eller koncentrationen av spermaceller i en viss mängd sperma.
  • Sperma rörlighet: En viktig funktion hos friska spermier är deras förmåga att simma. Spermans rörlighet mäts som procentandelen av rörliga spermieceller i ett prov av sperma.
  • Testosteron nivå: Låga nivåer av testosteron (det manliga sexhormonet) kan vara ansvarigt för fertilitet i vissa män.

Infertilitet kan bero på många saker bland annat gener, generell hälsa, träning, sjukdomar och diet.

Utöver det så är en hälsosam livsstil och diet viktigt. Vissa näringsämnen och matvaror associeras med bättre fertilitet än andra.

Här är tio sätt som du kan öka din sperma produktion och öka fertiliteten i män.


1.     Ta D-asparaginsyratillskott

D-asparaginsyra är en form av asparaginsyra, en typ av aminosyra som säljs som kosttillskott.

Det ska inte förväxlas med L-asparaginsyra som utgör strukturen för många proteiner och är mycket vanligare än denna.

D-AA som det också kallas, förekommer i vissa körtlar såsom testiklarna såväl som i sperma och spermier.

Forskare tror att D-AA är inblandat i manlig fertilitet. Faktum är att D-AA nivåer är betydligt lägre hos infertila män än fertila män.

Detta stöds av studier som visar att D-AA tillskott kan öka nivåerna av testosteron, det manliga könshormonet som spelar en viktig roll i manlig fertilitet.

2.     Träna regelbundet

Träning förbättrar inte bara ditt självförtroende och din prestation – det kan även öka dina testosteron nivåer.

Studier har visat att män som tränar har högre nivåer av testosteron och mer sperma av bättre kvalitet än män som är inaktiva.

Men du borde också undvika att träna för mycket då det kan ha motsatt effekt och faktiskt reducera dina nivåer av testosteron. Du kan dock prova att intaga zink för att minsk den risken.

Om du tränar sällan och gärna vill ha mer sperma så är träning ett bra ställe att starta på.

3.     Få tillräckligt av vitamin C

Oxidativ stress är när nivåern av reaktiva syrearter (ROS) når skadliga nivåer i kroppen.

Det händer när kroppens egna antioxidantförsvar överväldigas på grund av sjukdom, ålderdom, en ohälsosam livsstil eller miljöföroreningar.

ROS produceras ständigt i kroppen, deras nivåer hålls under kontroll hos friska människor. Höga nivåer av ROS kan främja vävnadsskada och inflammation vilket ökar risken för kronisk sjukdom.

Det finns också några bevis på att oxidativ stress och alltför höga nivåer av Ros kan leda till infertilitet hos män.

Tillräckligt intag av antioxidanter som C-vitamin kan bidra till att motverka några av dessa skadliga effekter. Det finns en del bevis för mer säd och förbättrad kvalitet efter C-vitamin intag.

En studie visade att ta 1000 mg C-vitamintillskott två gånger om dagen i upp till två månader ökade spermiernas rörlighet med 92% och spermiernas räkning med mer än 100%. Det minskade också andelen deformerade spermier med 55%.

En annan observationsstudie av indiska industriarbetare föreslog att ta 1000 mg C-vitamin fem gånger i veckan under tre månader kan skydda mot DNA-skador orsakade av ROS i spermier.

C-vitamintillskott förbättrar också spermiernas antal och rörlighet betydligt, samtidigt som antalet deformerade spermier minskades.

Sammantaget antyder dessa fynd att C-vitamin leder till mer säd och därmed ökad fertilitet hos män som leder av denna typ av stress.

Dock behöver vi fler kontrollerade studier på detta område före vi kan vara helt säkra men C-vitamin är ju alltid bra ändå.

4.     Minimera stress för mer sperma

Stress påverkar oss på många sätt och det kan också påverka vår fertilitet och antalet spermier.

Långvarig stress höjer våra kortisol nivåer vilket påverkar testosteron negativt. När ditt kortisol går upp så minskar dina nivåer av testosteron.

Medan svår, oförklarlig ångest typiskt behandlas med medicinering eller terapi, kan mildare former av stress lindras med många avslappningstekniker.

Stresshantering kan vara så enkelt som att ta en promenad i naturen, meditera, träna eller spendera tid med vänner.

5.     Få tillräckligt med vitamin D

Även Vitamin D kan öka dina nivåer av testosteron.

En observationsstudie visade att brist på vitamin D i män också visade på lägre nivåer av testosteron.

En annan studie bekräftade dessa fynd. Den gjordes med 65 män med låga testosteron nivåer. Att ta 3000 IE vitamin D3 varje dag ökade nämligen testosteronnivåerna med cirka 25%.

Utöver det har man kopplat höga vitamin D nivåer till bättre mobilitet hos sperma. Dock motsäger bevisen varandra.

6.     Prova Tribulus Terrestris

Tribulus terrestris är en medicinsk ört som ofta används för att förbättra manlig fertilitet.

En studie som gjordes på män med lågt antal spermier visade att ta 6 gram tribulusrot dagligen under två månader förbättrade erektionsförmågan och sexlusten.

Även om Tribulus terrestris inte höjer dina nivåer av testosteron indikerar forskningen att det eventuellt kan förbättra sexlusten som i sin tur kan främja effekterna av testosteron.

Ytterligare studier krävs dock för att bekräfta dess afrodisiakala egenskaper och utvärdera de långsiktiga riskerna och fördelarna med att komplettera med detta.

7.     Ta Bockhornskrotstillskott

Detta är en populär kulinarisk medicinsk ört.

En studie på 30 män som styrketränade fyra gånger i veckan analyserade effekterna av att ta 500 mg av detta dagligen.

Männen upplevde signifikant ökade testosteronnivåer, styrka och fettförlust jämfört med placebo.

En annan studie på 60 friska män visade att ta 600 mg testofen, ett tillskott gjort av bockhornskräddsextrakt och mineraler dagligen under sex veckor förbättrade sexlust, sexuell prestation och styrka.

Dessa resultat bekräftades av en annan större studie på 120 friska män. Att ta 600 mg testofen varje dag i tre månader förbättrade självrapporterade erektionsproblem och frekvens av sexuell aktivitet.

Tillskottet ökade också testoron nivåer markant.

8.     Få tillräckligt med zink

Zink är en essentiell mineral som finns i stora mängder i animaliska produkter som kött, fisk, ägg och skaldjur.

Tillräckligt zinkintag verkar vara en av hörnstenarna i manlig fertilitet.

Observationsstudier visar låg zinkstatus eller brist förknippad med låga testosteronnivåer, dålig spermakvalitet och ökad risk för manlig infertilitet.

Att ta zinktillskott ökar testosteronnivåerna och spermiernas räkning hos dem som har lågt zink.

Dessutom kan zinktillskott minska minskningen av testosteron som är förknippat med överdrivna mängder högintensiv träning.

Kontrollerade studier behövs dock för att bekräfta dessa resultat.

9.     Överväg Ashwagandha

Ashwagandha är en medicinsk ört som använts i Indien sedan antiken.

Studier tyder på att ashwagandha kan förbättra manlig fertilitet genom att öka nivåerna av testosteron.

En studie på män med lågt antal spermaceller visade att 675 mg av örten per dag under tre månader förbättrade säden betydligt.

Specifikt så ökade sperma antalet med 167%, volymen av säd med 53% och rörligheten av din sperma med 57%, jämfört med studiens start. Som jämförelse upptäcktes minimala förbättringar bland dem som fick placebo-behandling istället.

Igen kan det vara testosteronet som är ansvarigt för dessa härliga fördelar.

En studie på 57 unga män som följde ett styrketräningsprogram visade konsumtion av 600 mg ashwaganda rot extrakt dagligen ökade testosteronnivåer, muskelmassa och styrka jämfört med placebo.

Dessa fynd stöds av observationsbevis som indikerar att tillskottet kan leda till mer sperma och även förbättra deras rörlighet, antioxidantstatus och testosteronnivåer.

10. Ät maca rot

Maca rot är en populär plantbaserad form för mat som härstammar från centrala Peru. Traditionellt har det använts för sin förmåga att förbättra sexlust och fertilitet.

Flera studier på män visade att ta 1,5–3 gram torkad maca rot under tre månader förbättrade självrapporterad sexlust.

Studier tyder också på att maca rot kan förbättra sexuell prestation. Hos män med milda erektionsproblem förbättrade 2,4 gram av roten sexuellt välbefinnande och självrapporterad impotens.

Att ta 1,75 gram varje dag i tre månaders tid ökade mängden säd och dess rörlighet hos friska män.

Dessa resultat är delvis bekräftade av recensioner men forskarna noterade att bevisen är svaga och att mer forskning behövs innan detta kan ses som fakta.

Dessutom verkar det inte som att maca rot påverkar hormonnivåerna. Att ta 1,5 – 3 gram maca rot per dag under tre månader hade inga effekter på testosteron eller andra reproduktionshormoner hos friska, fertila män.


Hur fort produceras sperma?

Det är väldigt olika från person till person hur fort sperma produceras. Alla dessa tricks ovan kan användas för en högre spermaproduktion och därmed också en snabbare produktion.

Vi har ytterligare 8 tips på hur du kan öka din säd produktion.

  • En hälsosam livsstil: Att leva ohälsosamt kan skada din fertilitet så om du vill ha mer sperma så är första steget att överse din livsstil. Kan du äta bättre och träna lite mer så är det en fantastisk start.
  • Gå ned i vikt: Vi snackar inte om några härliga extra kilon och att du ska se ut som en pinne. Men om du har fetma så kan det påverka din spermas förmåga. Så det är något man också kan tänka på före man går igång med olika preparat. Det hänger också ihop med en sund livsstil.
  • Drick mindre alkohol: Igen så säger vi absolut inte att du behöver sluta dricka alkohol. Men om du har ett högt alkoholintag kan det hjälpa din fertilitet att trappa ned lite i alla fall.
  • Sov tillräckligt: Sömn är bra för vår hälsa. Det är dessvärre få av oss som sover tillräckligt för att vi är så stressade och ska göra allt. Vi kan ta med jobbet i sängen och övertalar oss själva att vi bara behöver några timmars sömn ändå. Hur snabbt du kan producera säd kan ha ett samband med din sömnkvalitet. Så prova att varva ned, kanske kollar du inte lika mycket på telefonen utan fokuserar på att sova gott.
  • Ät valnötter: Det är gott och nyttigt och innehåller en massa härliga antioxidanter som hjälper med att du får mer sperma.

Det finns en massa små tips och tricks men vi rekommenderar att du börjar med att se över din livsstil om ni har svårt att få barn.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här